måndag 25 november 2013

Lugnande besked

JellyMuffin.com graphics & Images
Vad är det med mobiler och läkarbesök egentligen? Det slår visst aldrig fel. Så fort jag är på ett läkarbesök, blodprovstagning eller omläggning på vårdcentralen så ringer min mobil. Jag får nog börja stänga av ljudet, vilket jag hittills alltid glömt att göra. :-)

Var alltså på mitt läkarbesök idag inför tredje och sista FEC-behandlingen imorgon. Det blev bra, lugnande besked och jag fick svar på mina frågor. Både röntgen, ultaljudsundersökningen och dagens undersökning av min doktor på onkologen visade att båda tumörerna (i bröstet och armhålan) har krympt. Det kändes lugnande att få veta detta. Skönt också, att det gick att avläsa en minskning även på ultraljudsbilderna. Det var den doktorn (ultraljudsdoktorn), som ville ha lite tid på att gå igenom bilderna för en noggrannare bedömning. Klokt att ge säkra besked, men något i det hon sa fick mig att bli osäker på om det överhuvudtaget hade blivit några förändringar och genast satte fantasin och funderingarna igång. Nåja, som det visade sig, var det onödigt att ta ut bekymren i förskott, även om man ibland har svårt att låta bli att spekulera.

Förra veckan drog jag olyckligtvis på mig en förkylning. Har tagit det väldigt lugnt sedan dess, kan jag säga, och bara försökt kurera mig. Jag vill ju inte att morgondagens behandling ska skjutas upp. Nu har förkylningen vänt och det är "bara" irriterade luftrör som ska lugna sig - låter hes när jag pratar, plus att luftrören reagerar på kyla och torr luft så att jag skrällhostar. Som tur är, förhindrar inte det att jag får cytostatika imorgon, så nu kan behandlingen fortgå enligt planerna. Skönt!

16 kommentarer:

  1. Det är alltid skönt att få bra och lugnande bedked från doktorn.
    Du fixar detta med läkarnas och medicinernas hjälp!!!
    Lycka till imorrn, vi tänker på dig :)

    Kram
    /Julia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen skönt för sinnesron att få dessa besked. Tack snälla! <3

      Radera
  2. Det var verkligen bra besked du fick idag. Klart man alltid försöker tolka ord, tonfall, ögonuttryck och annat när en läkare säger nåt. Kanske försöker man intala sig att man inte blir så besviken om det inte skulle visa sig att det hela utvecklades som man önskar - det är nog väldigt vanligt att man gör så. Bra att dina farhågor inte besannades. Lycka till med behandlingen i morgon. Kram Astrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en lättnad. Tack så mycket! <3

      Radera
  3. Vad skönt med positiva besked! Ta hand om dig nu.Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tagit det lugnt i två veckor nu, och det behövdes nog. ;-) <3

      Radera
  4. Skönt med lugnande besked. Tankarna har ju en tendens att flyga och fara precis som de vill.
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland skulle man ju vilja ge de rackarns tankarna flygförbud. ;-) <3

      Radera
  5. Åh vilka härliga besked! Du skall se att det kommer att gå bra!
    Nu håller vi tummarna för att du inte får alltför jobbiga biverkningar av den här omgången. Är du för trött eller mår dåligt får du lova att säga till på söndag, annars så skall det bli jätteroligt att ses igen!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att förkylningen satte stopp för våra lunchplaner. Jag hade verkligen sett fram emot att ses. <3

      Radera
  6. Underbara besked. Stor Kram Ses i morrn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, allt känns mycket lättare igen. Tack för sällskapet! <3

      Radera
  7. Vi håller klor och tummar för dig <3
    Trassla med matte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack för tum- och klohållningen! <3

      Radera
  8. Vi tänker på dig, och håller alla tassar och tummar! Stor kram och många nosbuffar!
    Lukas, Molly, Asterix och matte Karin (som också kallades Kajsa som liten)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för tass- och tumhållning! <3

      Radera